Monday, October 3, 2011

Adeena's diet

Links ku hilang
dan aku sgt lah pemalas utk mengembalikannya
kerna ia memerlukan kesabaran yg tinggi
dan setiap kali nk tgk blog kawan2, type manual je, mujur ada history link yg akan auto kua sendiri.
haha.
tak bangga
tp kesal sbb pemalas.

tadi terbaca ttg solid food Pn Ruwaida utk anaknya.
blog ni mmg aku suka baca
tp sbg silent reader je

Adeena dulu start makan pd usia 6 bulan.
sebelum 6 bln, alhamdulillah aku suri rumah jadi adeena minum fresh milk ibunya
masa tu selalu rasa dan terfikir cukup ke susu utk anakku ni sbb adeena kecil je,
maksudku, rangka dia kecil, tp dalam hati rasa macam dia berisi
ditambah pulak dgn mama kata adeena tak sebulat aku ms kecil (aku ms kecil mungkin kuat nangis dan ibuku mp 'oversupply milk' so aku nangis je mama sumbat susu hehe, sbb tu aku bagai di pam2, aku usia 2 bulan sm dgn adeena masa usia 5 bulan kot?)
ok berbalik pd ceritera asal
...jadi rs mcm cukup ke susu ni..
haha mmg ms tu paranoid yg membawa pd pathetic pun ada
tp aku diamkan aje
tp setiap kali ke rumah mertua mesti dorang kata adeena isi kental, tembam dan sebagainya
pelik juga
kontra di situ
fening akak di kala itu
tp biar jelah asalkan adeena sihat
dan ditakdirkan Allah ms tu adeena tak pernah demam atau sakit selama 6 bulan sejak lahir (lgpun adeena tak duduk nursery, homecare lebih selamat tak gitu..)
jadi hati tenang sikit
sll sedapkan hati
"tak pelah adeena kecil asalkan dia sihat"
terfikir kalau masa tu adeena sakit2 n makin mengecil, confirm lg stress fikir x cukup susu ke ape
biasa la ibu muda (muda la kot twenties kan hahha) yg pertama kali jadi ibu
banyak konflik bagai
:p


Adeena at 5 months~ 


ok dipendekkan cerita
adeena suka pada makanan
walaupun berbadan kecil tp mmg cili padi
hehe alhamdulillah sbb aku tau ada budak yg x berapa pd makanan
jd harus lah bersyukur sbb tak perlu bersilat nk paksa makan kan
kalau anak x suka makan, dan x sihat
kan ibu bapa yg risau terlebih2..

adeena dan makanan
pada awalnya aku berikan fruit puree kat adeena
lepas tu bubur nasi
lepas tu bubur+ ayam
kemudian bubur+ayam +sayur-sayuran
itu lah rentetan2nya
lepas tu br try bg ikan, ikanbilis dlm bubur adeena tp xtau kenapa adeena lebih suka ayam
tu ms sebelum setahun,
ikan bilis dia mknn gitu2 je
ikan pulak aku bg ms nk dekat2 setahun
begitu juga telur walaupun kuning telur dah boleh bagi lagi awal sbnrnya tp dia luah balik
skrg ni dia suke pada ikan pulak
sesungguhnya ape yg anak suke tu sllnya dipengaruhi oleh ape yg ibu bagi
tapi jgn tak tau ada juga budak yg dah diperkenalkan dgn sayur tp tak minat jugak (nk buat camne kan, kena kreatif di situ dan belek buku pa&ma tgk resepi buat sayur corak2 bagai hahah menarik gak kan)
sayur-sayuran pun sama
semoga adeena suka pada mknn berwarna hijau sampai besar
asalkan dia tak memilih bila bg sayur, tu aku dah bersyukur
setakat ni bg benda hijau, dia makan je.

dan setiap ibu ada cara pemberian mknn tersendiri
dan setiap cara itu tidak salah
asalkan mknn tu berkhasiat dan sesuai utk bayi anda



Adeena at 9months~


adeena di nursery
sesunggunya aku pening
tak tau nk sediakan mknn ape utk adeena kat nursery
sbb adeena dah boleh mknn nasi biasa
tp bila bg bubur biasa, lg byk kuantiti yg dia makan
sudahnya sampai sekarang aku blend sikit mknn dia cthnye ayam
gigi depan dah penuh tp mkn bubur lg haha
tak tau la betul ke tak aku ni
tp rsnya asalkan dia makan, ok kot?
lagipun kalau bukan kat nursery adeena mmg mkn je nasi biasa cz terliur tgk mak bapak dia makan
kdg2 lepas mkn bubur dia, dia dtg ngendeng kat nasi mama n papanye..

kdg2  weekend bg nasi dan lauk tak blend pun hehe
cuma rs mcm dia mkn lebih sedikit dan sudahnye dia nk meratah lauk je lebih lepas tak nk mkn nasi
pastu isap air dlm ikan tu pastu luah..
ape kes
baik le mama blend confirm tak luah..

kat nursery rs nk bg dia sup sayur
tp confirm akan basi kot bile 2nd meal (mungkin leh bg utk mkn waktu tghari je kot)
tak confident dgn org nursery
takut mknn adeena basi
so aku bg bubur ayam je
balik rumah baru variasikan
ok kot.. huhu

hari tu pernah tanya nursery budak lain baya adeena mkn ape?(ms tu adeena setahun ++) nursery sediakan tak?
dia kata baby lain minumsusu and biskut baby jek..
erk??
musykil sgt
baby lain x lapar ke, minum susu je
ataupun cikgu tu igt adeena belum setahun lebih ke? ( cz ada org igt adeena ni 6-7 bulan, sampai hati kan teka 6-7 bulan haha)
tak tau la. tak de jwpn utk soalan ini.
jadi sekarang setiap hari la mama adeena sediakn makanan adeena utk nursery
sllnya akan masak utk 4-5 hari dan frozenkan
itu kalau bubur
kalau nasi biasa (yg lembut) + lauk2 tu, rs x smpai hati ni frozen kan.
tak tau la knp.
dulu ms nmpk adeena dah leh mkn nasi biasa, hari2 masak sbb tak buat stock frozen pun.
skrg ni bg bubur nasi jd mmg  sll buat stock utk frozen kan.

sebenarnya
kalau baby2 lain kat nursery tu dah start makan
teringin nk tanya ape yg ibu2 mereka bekalkan dan bagaimana yg menyenangkan mereka utk mrk handle
tp hampeh
haha

ps: sekarang ni adeena gilir2 tinggal rumah nenek dan nursery sejak dia demam hari tu, sbb nk mengurangkan risiko dia sakit walaupun penyakit sentiasa ada di mana2.
kalau adeena tinggal kat rumah nenek, mama dia tak risau sgt, g kerja pun hati senang :)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...